Evaluering
Evaluering er en del af den pædagogiske systematik i dagtilbud og fremhæves således også under temaet ”Systematik”. Når evaluering også præsenteres her, skyldes det, at der er tale om en selvstændig disciplin.
En evaluering er en vurderingsundersøgelse. Det kan f.eks. være en vurdering af, om en indsats har opfyldt de for indsatsen definerede målsætninger, eller det kan være en vurdering af indsatsens effekter. Der er altså her tale om et bagudrettet vurderingsperspektiv. En evaluering bør imidlertid også have et fremadrettet perspektiv, hvis evalueringen skal være af lærende karakter – uden et fremadrettet perspektiv vil evalueringen i højere grad have karakter af dokumentation.
Det kan være en god idé at få foretaget evaluering af en udefrakommende, idet vedkommende ikke har forudindtagede forståelser for det, der skal evalueres. Endvidere kan evaluering være en kompleks disciplin, der kræver særlige kompetencer på området.
Jeg har stor erfaring som evaluator, hvor jeg både har varetaget evalueringsopgaver for stat, kommuner og interesseorganisationer. Det er altid en fordel at inddrage mig så tidligt om muligt i processen med henblik på udvikling af evalueringsdesign, herunder hvorledes data skal genereres.