Forældresamarbejde
Forældresamarbejde betyder ikke blot, at forældrene skal informeres - de skal også involveres. Forskning viser, at børns trivsel i daginstitutionen påvirkes af samarbejdet mellem institution og forældre, hvor et velfungerende samarbejde påvirker børnenes trivsel i positiv retning, og et dårligt fungerende samarbejde påvirker deres trivsel negativt. Forskning viser også, at forældrene har en række ønsker til samarbejdet med institutionen. Det drejer sig bl.a. om at blive set og hørt af personalet, at personalet spørger ind til barnets liv i hjemmet, at personalet viser interesse for familien – og ikke kun for barnet – at personalet inviterer til og skaber gode rammer for forældrenes deltagelse, og at forældrene kan aflevere børnene et sted, hvor den pædagogiske faglighed er synlig.
Ifølge Danmarks Evalueringsinstitut er et godt samarbejde mellem forældre og dagtilbud bl.a. betinget af følgende fra personalets side: Positiv kommunikation, pædagogisk refleksion, forståelse for forskellige perspektiver og forældreinddragelse. Endvidere at personalet agerer imødekommende på forældrekritik og ser det som omsorg for barnet og en pædagogisk udviklingsmulighed.
Ønsker I at udvikle og kvalificere jeres samarbejde med forældrene, kontakt mig da og lad os drøfte mulighederne for dette.