Systematik i pædagogisk praksis
Systematik i dagtilbud dækker over mange ting, men generelt handler det om, via en reflekteret tilgang, at kvalificere praksis.
Den pædagogiske læreplan – hvis den vel og mærket anvendes aktivt – er et eksempel på systematik i praksis. Læreplanen indeholder dog nødvendigvis ikke konkrete metoder og redskaber til fremme et systematisk perspektiv, hvorfor det kan være en god idé at forholde sig særskilt til dette. Eksempler på spørgsmål af relevans kan være:
Har vi konkrete handleplaner for arbejdet med børn i udsatte positioner - og i så fald tilgodeser form og indhold vores pædagogiske værdier?
Hvordan tilrettelægger vi pædagogiske aktiviteter i dagtilbuddet, og tilgodeser formen ønsket om et systematisk perspektiv?
Hvordan evaluerer vi vores pædagogiske praksis - både i relation til form, indhold og konkrete mål?
Ønsker I at fremme et systematisk perspektiv og med dette kvalificere jeres fagprofessionelle praksis, kontakt mig da og lad os sammen drøfte, hvordan jeg kan hjælpe jer med netop dette.