Leg og læring

Leg og læring er er centralt tema i pædagogisk praksis i dagtilbud, hvor det pædagogiske personale skal anvende børnenes legeindhold som pejlemærke for planlægningen af pædagogiske læringsaktiviteter.

Der findes en række teoretikere, der beskriver sammenhængen mellem leg og læring, f.eks. Lev S. Vygotsky (1896-1934), Jean Piaget (1896-1980) og Erik H. Erikson (1902-1994). Med et teoretisk afsæt er det således muligt at udlede en række udsagn, der beskriver vigtigheden af leg:

Igennem legen tilegner barnet sig kendskab til sin omverden og bliver derigennem i stand til at begå sig i denne.

Igennem legen erhverver barnet nye kompetencer og forståelser og med dette nye handlemuligheder.

Igennem legen knytter barnet venskaber og lærer at tage sociale hensyn.

Det pædagogiske personale spiller en vigtig rolle i relation til børns mulighed for leg og dermed læring – både hvad angår de pædagogiske, de indholdsmæssige og de fysiske rammer. Ønsker I at kvalificere jeres arbejde med leg og læring kontakt mig da og lad os drøfte, hvordan jeg kan hjælpe jer med netop dette.